WIADOMOŚCI

Opony- czarne złoto F1
Opony- czarne złoto F1
Opony w każdym pojeździe są dzisiaj jednym z najważniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo. To od opon i ich stanu technicznego zależy czy auto jest podatne na poślizg. Do samochodów produkowanych seryjnie są produkowane w gruncie rzeczy tylko dwa rodzaje opon- letnie i zimowe, które różnią się składem mieszanki oraz bieżnikiem i jak sama nazwa wskazuje są przeznaczone do jazdy w warunkach letnich i zimowych.
baner_rbr_v3.jpg
Podobnie jest w Formule 1 z tym, że na potrzeby wyścigów Grand Prix produkowane są każdorazowo opony o różnych mieszankach (różnym składzie węgla, oleju i siarki), przystosowanych do charakterystyki toru oraz trzy rodzaje opon przeznaczonych na odpowiednią pogodę- mokrą (ang. wet) , średnio-mokrą (ang. intermediate) oraz opony na nawierzchnię suchą (ang. dry). Skład mieszanki opony powoduje, że opona może być bardziej miękka lub bardziej twarda. Im więcej oleju zawiera mieszanka tym opona staje się bardziej miękka. Jak z każdym innym elementem wpływającym na wyniki na torze wyścigowym, tak samo i tutaj producent musi znaleźć kompromis pomiędzy największą przyczepnością, a żywotnością. Opona bardziej miękka będzie lepiej trzymać się nawierzchni toru w zakrętach i przy hamowaniu, ale będzie podatna na zużycie i kierowca będzie musiał wcześniej ją wymienić.



W sezonie 2001, kiedy na arenie wyścigów GP pojawił się drugi producent o oponach zaczęto mówić „czarne złoto F1”. Nie bez powodu. Opona od zawsze była jedyną częścią bolidu, która ma kontakt z nawierzchnią toru, co sprawia, że to od jej parametrów zależy jak zostanie zamieniona na prędkość moc silnika. To także od opony zależy jakie przyspieszenie osiągnie i jak szybko w zakręcie może pojechać bolid. Nawet najmniejsza zmiana w przepisach regulujących wymagania stawiane oponom może mieć diametralny wpływ na właściwości samochodu wyścigowego. Mniejsza opona sprawia, że zredukowana zostaje przyczepność, ale także zmniejszony zostaje opór, co pozwala uzyskać większą prędkość na prostych. Do sezonu 1998 w F1 stosowane były opony zwane slickami- były to opony pozbawione bieżnika, przez co zmaksymalizowana została ich przyczepność do toru. Opona taka bardzo dobrze spisywała się na suchej nawierzchni, lecz gdy tylko pierwsze krople deszczu spadały na tor ich przyczepność spadała do zera. Niewielu kierowców potrafiło skutecznie i bezpiecznie dojechać nawet do boksów na ich wymianę, jedni podejmowali po prostu zbyt duże ryzyko, a inni popełniali błędy. Działo się tak za sprawą zjawiska aquaplaningu, czyli utraty kontaktu opony z nawierzchnią toru za sprawą zgromadzonej na nim wodzie.



Po sezonie 1998, aby ograniczyć prędkość osiąganą na zakrętach FIA zakazała stosowania slicków. Zamiast nich pojawiły się opony rowkowane. Od sezonu 1999 każda opona musi posiadać cztery rowki o zewnętrznej szerokości co najmniej 14 mm oddalonych od siebie o 50 mm i głębokości co najmniej 2,5 mm. Taka zmiana obniżyła znacząco przyczepność opon F1.



Optymalne warunki pracy opony F1 to 90 - 110 stopni Celsjusza. Taka temperatura utrzymuje się podczas normalnej jazdy wyścigowym tempem. Jej utrzymanie w tych granicach jest bardzo ważne, gdyż zmiana temperatury powoduje także zmianę ciśnienia panującego wewnątrz opony. Podczas sesji treningowych pomiaru ciśnienia w oponach dokonuje się tak często, jak to jest tylko możliwe w celu zapewnienia oponie optymalnego, największego kontaktu z nawierzchnią toru. Przeważnie ciśnienie to wynosi około 1,1 bara (kg/cm^), co w porównaniu do przeciętnego ciśnienia w samochodzie osobowym wynoszącego około 2,2 bara wydaje się relatywnie niską wartością. Zmiana tego ciśnienia o tylko 0,2 bara może spowodować, że bolid straci zupełnie swoje właściwości trakcyjne. W celu zmniejszenia wpływu zmiany temperatury na ciśnienie w oponie F1 stosuje się specjalną mieszankę azotu, który ma mniejszą rozszerzalność termiczną niż powietrze, które co prawda w 78 % składa się z azotu, ale także zawiera 21 % tlenu, który wykazuje gorsze właściwości w tym zakresie.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

38 KOMENTARZY
avatar
buran

09.08.2006 17:15

0

W sezonie 2003, kiedy na arenie wyścigów GP pojawił się drugi producent o oponach zaczęto mówić „czarne złoto F1”. - ten cytat jest co najmniej nieprecyzyjny, jak nie blędny. Nie był to rok 2003 - prosze o poprawkę.


avatar
Mika Hakkinen

09.08.2006 22:33

0

Też się zgadzam... Opony firmy Michelin pojawiły się na arenie F1 w 2001 roku...


avatar
kempa007

10.08.2006 13:34

0

przepraszam, moj blad... dawno pisalem ten artykul :/


avatar
behru

11.08.2006 00:01

0

heh skoro michelin mówi do widzenia to chyba czas pomodlić sie o powrót Firestone'a do formuły ;) co do regulacji... 1 producent opon = możliwosć odgórnego manipulowania składem mieszanki... pan mosley i reszta...


avatar
WABSTER

12.08.2006 01:17

0

Michelin wymiata tak dalej opono ...


avatar
pablos

23.08.2006 11:58

0

ale i tak dobry artykuł ...


avatar
the master

07.09.2006 08:43

0

czy opony to czarne złoto? nie złoto dużo więcej waży i jest tańsze ;-)


avatar
camel

08.09.2006 10:09

0

i tak w przyszłym roku będzie jeden dostawca i nic nie będzie szło do przodu!!


avatar
kempa007

17.09.2006 11:14

0

no nie wiem the master dzieki nim zespoly wygrywaja wyscigi, a to z kolei niezla kase im przynosi ;-)


avatar
daniel

17.09.2006 11:27

0

racja


avatar
ma-teo

20.09.2006 20:16

0

zgadza sie


avatar
Yankess

24.09.2006 22:20

0

"Po sezonie 1998, aby ograniczyć prędkość osiąganą na zakrętach FIA zakazała stosowania slicków" - może jeszcze ograniczą prędkośc bolidow do 50 km/h :/ myslałem ze w tym sporcie chodzi o "jak najszybciej" a FIA robi wszystko, zeby ten sport stał sie najwolniejszy.


avatar

05.10.2006 08:37

0

Super jest FORMUŁA 1 fajna strona lux zdjęcia tylko dajcie troche filmików


avatar

27.10.2006 09:23

0

Bardzo dobry i ciekawy artykol


avatar

09.12.2006 12:15

0

Całkiem tego nie rozumiem - jak można kaleczyć te bolidy!


avatar

22.12.2006 14:27

0

Z ciekawośći :) - ile cali ma felga w F1?? zna ktos wymiary tych felg/opon??


avatar

22.12.2006 14:27

0

Z ciekawośći :) - ile cali ma felga w F1?? zna ktos wymiary tych felg/opon??


avatar

20.01.2007 15:23

0

Bezpieczeństwo też jest ważne.


avatar

20.01.2007 15:42

0

O bezpieczenstwo też chodzi.


avatar
Aniula2110

20.01.2007 15:44

0

O bezpieczeństwo w F1 też chodzi. I to w duuużym stopniu.


avatar

03.02.2007 23:47

0

czytając przypomniały mi się czasy jak Senna śmigał na slickach w deszczu. ech... to był mistrz


avatar

07.03.2007 18:32

0

robert kubica mistrz


avatar

17.03.2007 00:21

0

Może troszke więcej wiadomości o bolidach F1 - o paranetrach ,osiągach itd .np. jaką pojemność może mieć bak paliwa itd. moc , przyspieszenie ,dysze .........


avatar

17.03.2007 19:59

0

gitara jak to kiepski mówi


avatar
Wombat71

21.03.2007 21:55

0

Myśłę że zastosowanie w obecnym sezonie opon B.stone faworyzuje w znacznym stopniu Ferrari. Uważam ,że jak i w innych dziedzinach tego sportu powinno być kilku producentów .Jedynie skład mieszanki powinien być regulowany przez kontrolerów FIA


avatar
JASIEK0807

14.04.2007 01:53

0

No tak,tyle tylko,że zdjęcia i roztrzyganie na temat opon mija się z celem.Na chwilę obecną wszystkie bolidy korzystają tylko z amerykańskich Brigestone.A co do Ferrari i ich"faworyzowania"...Bądźmy dumni-szefem od aerodynamiki jest Polak!!!


avatar
szymonszymon

14.04.2007 23:40

0

"amerykańskich Brigestone" 1) nie Brigestone, ale Bridgestone (od nazwiska założyciela Ishibashi = kamienny most) 2) nie maerykańskie tylko japońskie;)


avatar
kosola

02.07.2007 10:49

0

a wie ktos ile kosztuje jedna opona na sucha nawierzchnie ? Bardzo mnie to ciekawi x)


avatar
Seba_F1

17.07.2007 17:09

0

nie wiem, ale napewno w granicach używanego auta, stojącego w komisie


avatar
grzesiek1870

16.12.2007 14:21

0

W formule 1 nie powinno byc jednego producenta opon ponieważ jest mniej widowiskowy. Powinien byc też inny.


avatar
marillion321

27.03.2008 14:29

0

jedna opona F1 kosztuje w granicach od 1200-2700 euro heh


avatar
maciek123

07.04.2008 14:40

0

lool


avatar
pietrek

05.06.2008 15:32

0

Ciekawe ile opon zużywa podczas całego sezonu.


avatar
Oskaros1

21.07.2008 19:34

0

Dużo :)


avatar
sivshy

12.08.2008 19:41

0

drogi sport...


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu